Det är aldrig för sent att börja träna!

Med korta promenader och lätt styrketräning ökar äldre sitt välbefinnande och bevarar kroppens funktioner. Dessutom kan träningspassen bidra till härlig gemenskap.

Äldre har mycket att vinna på att hålla kroppen igång. Såväl välbefinnandet som förmågan att klara av vardagliga sysslor ökar när man tränar
balans, styrka och kondition. Samtidigt minskar risken för fall – och skulle det ändå hända blir skadorna på skelettet lindrigare. Det visar åtskillig forskning.

– Träning ger helt enkelt bättre förutsättningar för ett hälsosamt åldrande, sammanfattar Daniel Bosak, arbetsterapeut och verksamhetschef för
Vardagas äldreboende S:t Knut och Aspen i Skanör-Falsterbo.

– Det är nödvändigt för att bevara funktioner i kroppen och hålla hjärnan igång. Vid inaktivitet minskar muskelmassan och då ökar risken för
sjukdomar, funktionsnedsättning och benskörhet.

Både promenader och styrketräning

Hur ser då bra träning för äldre ut? Ja, för att nå effekt bör man promenera tio minuter varje dag och därtill styrketräna alla stora muskelgrupper – ben, mage, rygg och armar – tre gånger i veckan. Det kan låta mycket men det är inga ”monsterpass” vi pratar om, understryker Daniel Bosak.

– Det räcker med fem till åtta repetitioner med belastning tre gånger i veckan. Man kan exempelvis använda sig av ett gummiband eller låga
vikter som motstånd.

– Självklart måste man anpassa till sin egen förmåga. Sitter du i rullstol kan övningarna till exempel vara att sträcka på sig, vilket stärker
bålen och magmuskulaturen, och resa sig upp med hjälp.

Till stor hjälp vid demenssjukdom

Daniel Bosak understryker speciellt att regelbunden träning är gynnsamt för personer med demenssjukdom.

– Vi ser en långsammare försämring av sjukdomen, ökad aptit och bättre gångförmåga och balans.

Lustfylld träning på Vardagas boenden

På Vardagas boenden är träning och utevistelser självklara inslag. Det handlar exempelvis om gymnastik i grupp till härlig musik och promenader i trädgården eller närområdet. En inspirerande, positiv stämning är avgörande för att engagera de boende, menar Daniel Bosak.

– Träningen ger oss en härlig gemenskap! Under en gruppträning inspirerar vår personal och de boende sporrar varandra. Det blir ett positivt
grupptryck att vara med och göra sitt bästa.

– Det är aldrig för sent att börja träna! Även 90-plussare blir vitalare och piggare. Det har jag sett så många exempel på.