Myran

Permanenta platser, Äldreboende demens, Äldreboende omvårdnad
Östersund, Jämtland
1 av 5 bilder

Om verksamheten

Mitt på Östersunds shoppingstråk Prästgatan, nära butiker, restauranger, kommunikationer och annan service ligger Myran. Ett perfekt boende för dig som vill bo centralt. Vi erbjuder en individuellt anpassad omsorg med hjärta, integritet och valfrihet.

Myran erbjuder permanent boende både för personer med demenssjukdom och för dig som har somatiska besvär.

Platser

Är du intresserad av att bo på Myran? Praktisk information om hur du söker plats på äldreboenden hittar du här på Vardaga.se.

Vill du veta mer om hur det är att bo hos oss?

Läs mer om vår äldreomsorg och vårt koncept Den goda dagen.

Om boendet

På Myran finns 22 lägenheter fördelade på tre våningsplan. Varje avdelning har ett gemensamt kök och trivsamma utrymmen för samvaro och måltider. Från våra härliga inglasade balkonger har du en hänförande utsikt över Storsjön och Oviksfjällen. Du kan också njuta av en fika i lugn och ro på vår fina innergård.

Din egen lägenhet är ca 42 kvm och utrustad med trinettkök med kylskåp, garderob. Badrummet är handikappanpassat med dusch och är utrustat med tvättmaskin och torktumlare. Trygghetslarm och rörelselarm finns. Lägenheten har en höj- och sänkbar säng, i övrigt möblerar du med dina egna möbler och saker.

Myran ligger mitt på Östersunds shoppingstråk Prästgatan, nära butiker, restauranger, och annan service. Järnvägsstationen finns ett stenkast bort och alla busslinjer passerar centrum.

Vi hjälper dig med kontakt med frisör, fotvård och liknande när du behöver det.

Aktiviteter

Aktiviteter är en viktig del av din omvårdnad. Du erbjuds aktiviteter både individuellt och i mindre grupper, där alla ska kunna hitta något särskilt roligt eller stimulerande. De olika gemensamma aktiviteterna presenteras varje vecka i ett aktivitetsschema på avdelningarna. Du väljer själv vilka du vill delta i, utifrån intresse och vad du orkar.

Varje vecka erbjuds du en timme fria aktiviteter tillsammans med din kontaktman på tu man hand, då du själv styr innehållet. Kanske vill du komma iväg och handla i någon butik, få massage eller bara sitta i lugn och ro och prata en stund.

Närstående och anhöriga

Din familj och dina vänner är naturligtvis alltid välkomna att hälsa på dig. Dina nära är också välkomna att delta vid våra närståendeträffar. Här diskuterar vi saker som kost, omvårdnad, aktiviteter och boendemiljö. Dina nära får information om vad som händer på boendet och kan ställa frågor. Vi tar också gärna emot synpunkter, önskemål och förslag. Tider för närståendeträffarna lämnas ut i god tid.

Mat och dryck

Mat är en av livets höjdpunkter. I Vardaga är det viktigt att våra boende får äta i en lugn och trevlig miljö. För äldre är det extra viktigt att maten håller hög kvalitet, att den är näringstät, vällagad och smakrik för att ge den näring som behövs. Vi serverar frukost, lunch, middag, mellanmål och nattmål om så önskas. Vid behov erbjuder vi alternativa rätter till lunch och middag. Som avslutning på lunchen serverar vi ofta en god dessert. Vid helger och högtider dukar vi extra fint och erbjuder en trerätters meny med ett glas vin eller öl. Kaffe och frukt finns när du vill ha. Maten tar vi från köket på Björkbacka ut till avdelningarna och vi bakar när vi får tillfälle

Vård och omsorg

Vardagas mål är att erbjuda bästa möjliga vård och omsorg för dig som bor hos oss. Genom vårt helhetskoncept för äldreomsorg, Den goda dagen ger vi våra boende en individanpassad omsorg som bygger på omtanke, integritet och valfrihet. Vi utgår från var och ens behov, ser till det friska och stärker den boendes identitet och självständighet. De små detaljerna är viktiga för att varje dag ska bli en riktigt god dag. Du som bor hos oss är gammal nog att bestämma själv och boendet är i första hand ditt hem, inte vår arbetsplats.

Personal

Här finns omvårdnadspersonal på plats dygnet runt, utanför din dörr, för din trygghet. Alla talar svenska och vi har dessutom medarbetare med ursprung i olika länder och som talar flera olika språk. Våra medarbetare har relevant utbildning inom vård och omsorg, t ex undersköterska, sjuksköterska. Rehabiliteringspersonal finns att tillgå. Våra medarbetare genomgår kontinuerligt Vardagas interna utbildningar inom bland annat demensvård, mat och måltider, hygien samt etik och bemötande.

På Myran finns tillgång till sjuksköterska dygnet runt. Läkare finns att tillgå från Z-gränds hälsocentral.

När du flyttar in hos oss får du också en egen kontaktman bland medarbetarna. Kontaktmannen ansvarar för att dina behov och önskemål framkommer i den individuella omvårdnadsplan som upprättas mellan dig och oss medarbetare.

Ansvarig på boendet är vår verksamhetschef. Avdelningsansvariga är våra gruppchefer, som är nära verksamheten. Kollektivavtal är tecknade genom arbetsgivarförbundet Vårdföretagarna och fackförbunden Vision och Kommunal.

Kvalitet

Kvalitet skapas i mötet med varje individ. Vardagas ledningssystem för kvalitet, Qualimax, är byggt för att ständigt förbättra kvaliteten utifrån de boendes perspektiv, önskemål och behov. Detta är utgångspunkten för de olika kvalitetsmätningar som vi genomför. Mätningar sker genom exempelvis enkäter, egenkontroller, avvikelsehantering och kvalitetstillsyner. För att ge våra medarbetare stöd i kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöarbetet krävs fungerande strukturer och rutiner. Det ger trygghet i mötet med omsorgstagare och närstående. Vi sätter tydliga kvalitetsmål och leder, styr och följer upp kvaliteten i verksamheten kontinuerligt och med månatliga avstämningar med samtliga chefer.

Visa hela beskrivningen

Det här händer på Myran